2021. március 26. 11:13 - hatenemakkorki

III.2.2. A kibervédelem megerősítése a NATO-n belül

Az alábbi hat pontban gyűjtöttem össze azokat a fontosabb kiberbiztonsági intézkedéseket, melyek keretbe foglalják a NATO e területen tett lépéseit mind az írásos anyagok, mind az intézményrendszer felállítása kapcsán.

 Fontosabb események a NATO kibervédelmi politikájában

I.

NATO Kibervédelmi Program

        2002. Prága

II.

Kibervédelmi Irányelv

        2008. január

III.

Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ

Hatóság (kibervédelmi problémák) Számítástechnikai Sürgősségi Reagáló Egységek

        2008. május

IV.

NATO új Stratégiai Koncepciója

        2010. Lisszabon

V.

Számítógépes Incidenskezelő Képesség

58 millió euró a kibervédelemre[1]

        2013. október

VI.

NATO-EU megállapodás[2]

        2016. december

Forrás: Szentgáli (2012) alapján saját szerkesztés

 

Mikor a szervezet Koszovóban szembesült a kinetikus hadviselésen túllépő, új támadási mechanizmussal, égetően fontossá vált a megfelelő védekezési mechanizmus kialakítása. A 2002-ben megtartott prágai csúcstalálkozó volt az első fontosabb lépés ez irányba, ahol elindításra került a kibervédelmi program megalkotása, melynek keretében felállításra került egy Technikai Központ a szervezet rendszereit támadó rosszindulatú programok érzékelésére. Ez a Technikai Központ a szintén ehhez a dátumhoz köthető, újonnan létrehozott Számítógépes Incidenskezelő Képesség részét képezte egyfajta háttérintézmény formájában[3]. 2008 januárjában a NATO-tagok kibervédelmi intézkedéseinek keretet adó Kibervédelmi Irányelv került elfogadásra, mely egységesíteni kívánta a tagállamok e téren tett erőfeszítéseit. Az Irányelvnek – melyben elsőként találkozhatunk az informatikai biztonság definiálásával - egy részlete Szentgáli Gergely fordításában a következőkben olvasható:

„A NATO továbbra is elkötelezett, hogy megerősítse a Szövetség kulcsfontosságú információs rendszereit a kibertámadásokkal szemben. Nemrég elfogadtuk a Kibervédelmi Irányelvet, és továbbra is fejlesztjük az ezt megvalósító szervezeteket és hatóságokat. A Kibervédelmi Irányelv hangsúlyozza, hogy a NATO-nak és a nemzeteknek is meg kell védeniük kulcsfontosságú informatikai rendszereiket saját felelősségi körükben; meg kell osztaniuk a legjobb gyakorlatokat és biztosítaniuk kell azokat a képességet, amelyekkel erre vonatkozó kérést követően egy szövetséges állam segítségére siethetnek egy kibertámadás elhárítására. Bízunk benne, hogy folytatódik a NATO kibervédelmi képességeinek fejlesztése és a kapcsolatok erősítése a NATO és a nemzeti hatóságok között.”[4]

Már a 2004-es év során megfogalmazódott egy kibervédelmi központ felállítása az integráció keretein belül, melyet Észtország kezdeményezett. Több éven keresztül folytak ez ügyben a tárgyalások, majd végül az utolsó jóváhagyás is megtörtént a NATO legfőbb döntéshozói szervétől, az Észak-atlanti Tanácstól 2008 májusában, mely zöld utat adott a NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központjának felállítására. A Központ helyszínének kiválasztása szimbolikusra sikerült, ugyanis az észt fővárosban kapott helyet, mely értelmezhető az egy évvel korábbi eseményekre való reflektálásként is[5].

Az észak-atlanti integrációs szervezet olyan célokat tűzött ki a Központ által, mint a tagországok közötti eszmecserék megerősítése vagy a kutatás-fejlesztés és oktatás fellendítése a kiberbiztonság témájában. Érdekesség, hogy finanszírozását nem a NATO biztosítja, hanem a szponzor államok, a támogató országok sorába pedig Magyarország is belépett 2010-ben. Működését tekintve a Központ nem része a NATO vezetési rendszerének, koordinálását a NATO Transzformációs Parancsnokság látja el, ami viszont a NATO katonai parancsnoki struktúrájába illeszkedik. A létesítmény elsősorban oktatási és kutatási célból jött létre, és már az első években komoly projektek lebonyolítását tudhatja maga mögött, mint például a Svédország és az Észt Kibervédelmi Liga együttműködésével megvalósult kibervédelmi gyakorlatok vagy a 2011-ben megrendezett konferencia, melyen 300-nál is több szakember képviseltette magát, a témák között pedig olyanok is előkerültek, mint a kibervédelem jogi szabályozása vagy az akkortájt nagyon is aktuális Stuxnet problémája[6]. A 2017. május végén tartandó CyCon (International Conference on Cyber Conflict – A Kiválósági Központ éves konferenciája a kibervédelem témájában) a kiberbiztonság alapvető szempontjaival foglalkozik majd, és a leírás alapján több mint ötszáz szakember részvételével kerül lebonyolítására a rendezvény, melynek helyszínéül Tallin szolgál majd[7]

A NATO központi kibervédelmi koordinációját ellátó funkcióval jött létre az a Hatóság, mely a Cyber Defence Management Board (Tanács) irányítása alatt működik, és fontos szerepet játszik a nemzeti kiberstratégiák megszületésében. További támogatásra számíthatnak a tagországok még a kibertér veszélyeinek leküzdésében a gyors reagálású csapatként fémjelzett egységtől, amely a nemzeti szinten fellépő támadások és problémák során helyben nyújt segítséget az adott országnak. A nemzeti kibervédelem támogatását szolgálják a Számítástechnikai Sürgősségi Reagáló Egységek, amelyek a Hatóság kiegészítő részlegeként funkcionálnak tagállami szinten[8].

Az új évezred első évtizede olyan változásokat és eseményeket hozott, amely arra késztette az észak-atlanti szövetség vezetőit és a tagországok államfőit, hogy gondolják újra a korábbi stratégiájukat, és reagálva az új kihívásokra hozzanak létre egy újabb irányvonalat. A több éves tárgyalássorozat után, 2009-ben álltak elő a vezetők egy stratégiatervezettel, mely végleges elfogadására a 2010. november 19–20-i, lisszaboni csúcstalálkozón került sor. Az új Stratégiai Koncepció már kitért a kiberbiztonság kérdésére, melynek fontosságát már a tervezeten dolgozó munkacsoport is kihangsúlyozta, és a lehetséges támadások közé sorolta a számítógépes rendszerek elleni támadásokat is[9]. Az új évtized fontosabb momentuma volt még a 2013-as évben elfogadott 58 millió eurós csomag elfogadása, mely a Számítógépes Incidenskezelő Képesség keretén belül valósul meg, és a hangsúlyt a kibertámadások elleni védelemre helyezi[10].

Hatalmas szintet lépett a NATO kibervédelmi politikája a 2016 júniusában tartott brüsszeli értekezlet után. A NATO Alapszabályának 5. cikkelye ezentúl a tagállamok létfontosságú rendszereit érő kibertámadások esetére is kiterjed. Az 5. cikk értelmében, ha a szervezet valamelyik tagállamát támadás éri, akkor a többi tagállam együttesen lép fel annak védelme érdekében[11]. Korábban az 5. cikkely csak a katonai fenyegetésekre és támadásokra volt értelmezendő, ez innentől kezdve a kibertér hasonló veszélyeire is alkalmazandó. A NATO jelenlegi főtitkára, Jens Stoltenberg a digitális térben és a hagyományos földrajzi térben elkövetett támadások és pusztítások hasonlóságára hívta fel a figyelmet a brüsszeli értekezleten, mely kellően megalapozta az 5. cikkely kapcsán létrehozott változtatásokat[12].

A NATO kibervédelem terén tett intézkedései között mindenképp említésre érdemes az Európai Unióval 2016. december 6-án létrejött megállapodás, mely több mint negyven intézkedési tervet tartalmaz a közeljövőre vonatkozóan. Az egyezmény olyan témákra tér ki, mint a közös munka alapjainak kidolgozása, a kibervédelem megerősítése vagy a szomszédok állami berendezkedésének biztonságosabbá és stabilabbá tétele. Mindezekhez pedig közös gyakorlatokat, kutatásokat és információmegosztást szorgalmaznak a felek között. Tovább mélyítve az Unióval való együttműködést, 2017 februárjában megszületett egy közös egyezmény a NATO és Finnország között a hálózatok biztonságának megerősítése érdekében[13].

További aktualitás a témában, hogy a NATO még három milliárd eurót biztosít a műholdas kommunikációs rendszerek és a kiberbiztonság fejlesztésére, ezzel segítve többek között a pilóta nélküli repülők és a szövetséges csapatok közötti kommunikáció fejlesztését. Ebből az összegből közel egy milliárd euró jut a rakétavédelmi létesítmények irányításáért felelős számítógépes rendszerek, a mobil kommunikációs eszközök és a kiberbiztonság fejlesztésére[14].  

 

[1] NATO Review (é.n.): Cyber Timeline. http://www.nato.int/docu/review/2013/cyber/timeline/EN/index.htm (Letöltés dátuma: 2017. április 1.)

[2] NATO (2017): Cyber Defence. http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_78170.htm (Letöltés dátuma: 2017. április 1.)

[3] Szentgáli Gergely: A NATO kibervédelmi politikájának fejlődése. Bolyai Szemle, 2012/2. szám pp. 79-94. http://uni-nke.hu/downloads/bsz/bszemle2012/2/05.pdf (Letöltés dátuma: 2017. április 1.)

[4] Szentgáli, 2012, p. 81.

[5] Szentgáli, 2012.

[6] Csányi Benedek (2011): A NATO Kibervédelmi Kiválósági Központja. http://old.biztonsagpolitika.hu/?id=16&aid=1148&title=a-nato-kibervedelmi-kivalosagi-kozpontja (Letöltés dátuma: 2017. április 1.)

[7] NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (2017): CyCon 2017: ’Defending the Core’. https://ccdcoe.org/cycon/ (Letöltés dátuma: 2017. április 1.)

[8] Szentgáli, 2012.

[9] Bányász – Orbók, 2013.

[10] NATO Review, é. n.

[11] NATO (2008): Az Észak-atlanti Szerződés. http://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=hu (Letöltés dátuma: 2017. 04.23)

[12] Euronews (2016): NATO: egy kibertámadás is lehet hadüzenet. http://hu.euronews.com/2016/06/15/nato-egy-kibertamadas-is-lehet-haduzenet (Letöltés dátuma: 2017. április 9.)

[13] NATO, 2017.

[14] Kitekintő (2017): Kelet-Európában és a kiberbiztonság terén erősít a NATO. http://kitekinto.hu/2017/03/27/europai-ugyek/kelet-europaban-es-a-kiberbiztonsag-teren-erosit-a-nato/ (Letöltés dátuma: 2017. április 3.)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://saftyfirst.blog.hu/api/trackback/id/tr2616480234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása